Tietoa ummetuksesta

Ummetus on yleinen ja kiusallinen vaiva. Vaikka kyseinen ruoansulatusvaiva voi koskettaa ketä vain, kärsivät naiset kaksi kertaa useammin kuin miehet ummetuksesta.


  • Ummetus mistä on kyse
  • Ummetuksen oireet
  • Vinkkejä ummetuksen ehkäisyyn
    • Vinkkejä ummetuksen ehkäisyyn

      Ummetuksen hoito tulisi aina aloittaa elämäntapamuutoksista kuten terveellisellä ruokavaliolla, säännöllisellä liikunnalla ja välttämällä stressiä. Pienetkin muutokset ruokavaliossa ja elämäntavoissa voivat parantaa ruoansulatuskanavasi toimintaa.

      • Tasapainoinen ja kuitupitoinen ruokavalio edesauttaa vatsan säännöllistä toimintaa. Sisällytä kuitupitoisia ruoka-aineita kuten kauraa, leseitä, mustikoita, luumuja, viikunoita, omenia, kuivattuja hedelmiä.
      • Juo riittävästi vettä.
      • Riittävä nesteen saanti on erityisen tärkeää käytettäessä erilaisia kuitulisiä.
      • Säännöllinen liikunta

      • Tuotteet
  • Vinkkejä ummetuksen hoitoon matkustaessa

Vinkkejä ummetuksen ehkäisyyn

Ummetuksen hoito tulisi aina aloittaa elämäntapamuutoksista kuten terveellisellä ruokavaliolla, säännöllisellä liikunnalla ja välttämällä stressiä. Pienetkin muutokset ruokavaliossa ja elämäntavoissa voivat parantaa ruoansulatuskanavasi toimintaa.

Vinkkejä ummetuksen hoitoon:

  • Tasapainoinen ja kuitupitoinen ruokavalio edesauttaa vatsan säännöllistä toimintaa. Sisällytä kuitupitoisia ruoka-aineita kuten kauraa, leseitä, mustikoita, luumuja, viikunoita, omenia, kuivattuja hedelmiä.
  • Juo riittävästi vettä. Riittävä nesteen saanti on erityisen tärkeää käytettäessä erilaisia kuitulisiä.
  • Säännöllinen liikunta
  • Säännölliset ruokailuajat ja pureskele ruoka kunnolla
  • Mene vessaan kun sinun tarvitsee mennä, älä pidätä!
  • Hallitse stressiä ja kiirettä, stressinhallinta auttavat pitämään kiinni säännöllisestä elämänrytmistä.
  • Pidä kiinni rutiineista myös matkustaessasi, jotta vältyt matkustamisen aiheuttamisesta ummetuksesta

Tuotteet

Lisää tietoa ummetuksesta